Tesla Model 3 SR+ hosszútávon is
Elektromos autózás alapok a Balkánon – töltés és internet
A belső égésű autókból átülve, szinte reflexszerű az az elvárás, hogy egy töltéssel vagy tankolással 600–1000 kilométert kellene megtenni. Ez azonban az elektromos autózás világában másképp működik. Azok a modellek, amelyek ekkora távot tudnak, hétköznapi használatban sokszor kihasználatlanul drágák, miközben a napi átlag 70-100 kilométerhez bőven elegendő egy kisebb akkumulátor is.
Felmerülhet a kérdés, hogy vajon egy kompaktabb, olcsóbban fenntartható autó – például egy Tesla Model 3 Standard Range – elegendő lesz-e a családi nyaralások, hosszabb túrák során is? Ezt a blogbejegyzést pontosan erre építettem: egy 5000 kilométeres balkáni körút tapasztalatait foglalom össze, ahol egy Model 3 SR+ bizonyította, hogy mire képes hosszútávon.

Figyelem! Ez a blogbejegyzés hosszabb, mint amit manapság egy átlagos cikkben megszokhattunk. A fejezetek úgy készültek, hogy azt olvasd el, amelyik országról szeretnél számodra releváns információkat szerezni. Tudom, az egész cikk sokaknak túl hosszú lehet, de ha mégis végig olvasod, köszönöm.
Az utazáshoz választott autó képességei a "saját bevallása szerint": 80%-os töltöttségnél 254 km, teljes (100%) töltésnél 315 km hatótávot ígért nekünk az útra. Az útvonal Budapest felől Görögországba, majd Albánián, Koszovón és Észak-Macedónián keresztül vezetett. Végül ismét Szerbián át értünk vissza Magyarországra.
Az elektromos autózás élményéhez – főleg egy Tesla esetében – szinte nélkülözhetetlen az állandó internetkapcsolat. Amint azonban elhagyjuk az EU-t, a Tesla online szolgáltatásai nem érhetők el, és a mobil-előfizetések roamingdíjai is gyorsan megterhelik a pénztárcát (különösen Szerbiában, Macedóniában, Albániában és Koszovóban). Ha csak átutazunk ezeken az országokon, még megoldható a vezetés internet nélkül is, de nem is olyan kényelmes, és többnapos tartózkodásnál már nem vállalható kényelmetlenséget okoz a folyamatos online kapcsolat hiánya. Elég az ha azzal kezdjük, hogy valószínűleg nem tudsz majd ott tölteni ahol szükség lenne rá.
A töltés sem mindig egyszerű a sok állomás regisztrációi vagy az RFID kártyás működések miatt. Ezért előnyös lehet előre felkészülni a megfelelő appokkal és megoldásokkal, hogy az utazás zökkenőmentes legyen.

Ez a bejegyzés tehát nemcsak élménybeszámoló, hanem egy gyakorlati útmutató is: hogyan lehet egy Tesla Model 3 SR-rel sokezer kilométert gond nélkül teljesíteni a Balkánon, és mire kell figyelni, ha valaki hasonló útra készül.
Elektromos autózás alapok a Balkánon – töltés és internet
Az elektromos autóval utazásnál a legfontosabb, hogy legyen egy megbízható térkép- és töltőinformációs forrásod. Aki már EV-vel közlekedik, annak szinte kötelező ismernie a Plugshare oldalt és a Plugshare mobilappot. Ez a térkép valóban jól működik, de számítani kell rá, hogy sosem teljesen naprakész. Ezért érdemes mindig nyitott szemmel járni, és lehetőleg beírni a friss információkat a Plugshare felületre. - segítsünk másokat!

A Teslások hozzászoktak ahhoz, hogy ha csak lehet, Supercharger-hálózaton (TSC) töltenek . Ez a Balkánon viszont korlátozott: míg Görögországban van néhány, Macedóniában, Albániában és Koszovóban egyáltalán nincs Supercharger. Itt alternatív szolgáltatókat kell használni, amelyek jellemzően prepaid rendszerben működnek. Ez azt jelenti, hogy előre kell feltölteni az adott szolgáltató egyenlegét, és abból vonják le a töltés árát. Visszatérítés pedig nem mindig biztosított.
👉 Tanács: ha ilyen prepaid rendszert választasz, érdemes egyetlen szolgáltatótól vásárolni, és ügyelni rá, hogy a választott csomag tényleg el is fogyjon az utazás alatt. Kár több hálózatra aprózni a keretet, mert úgysem fogod kihasználni.
Internet és zene útközben
Szerbián átutazni például kifejezetten hosszadalmas, így ha nem vagy rajongója a szerb folklór rádióknak, gondoskodj alternatíváról:
tölts le előre MP3 zenét vagy podcastokat, vagy
biztosíts magadnak folyamatos mobilnetet.
Ez utóbbi nemcsak szórakoztatásra jó, hanem a Tesla számára is elengedhetetlen: térkép, navigáció, Spotify, online szolgáltatások – ezek mind internetet igényelnek.
Hogyan oldd meg az internetet? – pl: Orbit Mobile eSIM
Elérhetőek helyi turista SIM-ek is szinte minden országban, de kényelmesebb és modernebb megoldás egy univerzális eSIM szolgáltató, amely több országra biztosít adatcsomagot. Ilyen szolgáltató már több is van, és nekünk nem volt előzetesen preferáltunk, így mi az Orbit Mobile-t választottuk. - jó döntés volt.

Mivel hibátlanul működött az Orbit Mobile alkalmazást, bátran ajánlom.
Letöltöd az appot,
regisztrálsz,
feltelepíted a másodlagos eSIM-et, aktiválod (bekapcsolod),
és ahogy átléped a határt, a telefon automatikusan a helyi hálózatra vált.
Ha előre megvetted a Szerbia, Macedónia, Albánia stb. adatcsomagokat, akkor az adott országban azonnal lesz 5G adatforgalmad, plusz hotspoton meg is tudod osztani más telefonoknak – vagy éppen a Tesládnak. Nekünk pont ez kellett!
Így a Tesla is ugyanúgy működik, mintha EU-országban járnál: teljes térképszolgáltatás, navigáció, Spotify és minden prémium funkció elérhető.
👉 Megjegyzés: Ne vedd a Globális adatforgalmat $1.00 árban, mert az nem működik EU kívül. Ellenőrizd az egyes csomagoknak az elérési idejét, keretét és lokációját. Egyszerre több csomagod is lehet előfizetve, mert az aktiválódik, amelyik országban az adott csomag használható.
Országonkénti tapasztalatok
🇭🇺 Magyarország – biztonságos indulás, kiszámítható töltés
🔌 Töltés és infrastruktúra: Az utazást Dunakesziről indítottuk, 100%-ra feltöltött akkumulátorral. Az első megálló (195 km) az M0–M5 útvonalon, a szegedi Auchan mellett található Tesla Supercharger volt. Erről a szakaszról talán nem is kell sokat mesélni: aki autózott már Magyarországon, annak ismerős a terep. ha valamiért mégis érdemes szót ejteni róla, az az, hogy érdemes figyelni a határátkelés időzítésére és ez a későbbi megállók megtervezése szempontjából fontos kiindulópont.
Nyáron Görögország felé rengetegen indulnak útnak, ráadásul ilyenkor az Ausztriában, Németországban vagy Franciaországban dolgozó török vendégmunkások is konvojokban tartanak hazafelé. Ők minden határátkelőnél hosszú sorokat képeznek, ezért a torlódás szinte garantált.
Mi több okból is úgy döntöttünk, hogy kora este indulunk és éjszaka utazunk.
Pro:
kevesebb energiát visz el a klíma,
kisebb a forgalom az utakon és a határokon,
a töltés pedig kedvezőbb árú.
(A Tesla díjszabása Szegeden: 00:00–04:00 – 102 Ft/kWh, 04:00–08:00 – 102 Ft/kWh, 08:00–23:00 – 150 Ft/kWh, 23:00–00:00 – 102 Ft/kWh. Üresjárati díj: max. 400 Ft/perc.)
- gyerekek alszanak az út jelentős részén - ez mondjuk bennünket nem érintett.
Contra:
a szegedi Auchan 21:00-kor bezár, így
nincs mosdó és más szolgáltatás a töltőhelyen.
Ez az éjszakai utazás egyik kellemetlen mellékhatása, amivel később is szembesültünk más állomásoknál is.
Hasznos:
- Az egész úton 100–115 km/h sebességgel közlekedtem, az Autopilot pedig sokszor, hosszan dolgozott helyettem. Ennek köszönhetően minden megállóhoz 10–15%-kal több töltöttséggel érkeztem, mint amit az autó előzetesen becsült. Így soha nem kellett izgulni amiatt, hogy dugó vagy határátkelési sor miatt teljesen lemerül az akku.
Céges autóval közlekedve legyen nálad angol nyelvű igazolás arról, hogy külföldön is vezetheted az autót. (Mindegy ki állítja ki a cég nevében.)
A GreenCard - nemzetközi biztosítás igazolása mellett az esetleges balesetek során felbecsülhetetlen előny, ha van Egész Európára kiterjedő, független jogvédelmi biztosításod is.
Készülj több bankkártyával és némi (min: €150) készpénzzel. Bankkártyáid legyenek különböző bankoktól!
Legyen gyorsan létrehozható, megszüntethető digitális bankkártyád! Lehetne ez a Revolut is, de árképzése miatt én a Wise rendszerben létrehozott számlát és kártyát javaslom. Biztonságos, és - más bankokkal szemben - kedvezőbb pénzváltást, fizetést tesz lehetővé.
Diszkomfort érzésed lett bármelyik kártyás tranzakcióddal (lsd. alább: QR kód-os csalás) kapcsolatban? Azonnal szűntesd meg a digitális bankkártyád! A Wise rendszerben költségmentesen szűntetheted meg, és igényelheted az új digitális bankkártyád.
A Tesla a gumikra 3.1 Bar nyomást javasolt, de én ezt 3.2 Bar nyomásra növeltem.
- Ha baleset adódott, akkor mielőtt bármilyen beszélgetésbe pláne irat készítésébe kezdenél - akár a helyi rendőrökkel is - hívd a jogvédelmi biztosításod 7/24 órás ügyfélszolgálatát, hogy megkapd az útmutatást mit tegyél és legfőbbképpen mit ne tegyél a későbbi problémák elkerülésére. Ha kérdés, hogy miért fontos a független jogvédelmi szolgáltatás, akkor elmondom hogy azért mert a sima biztosításodban levő jogvédelem a saját biztosítóddal szemben nem nyújt védelmet, és ez káreseménynél jelentős tétel is lehet.
📶 Internet és digitális megoldások: Magyarországon és Görögországon az internet mobil készülékről és az autóból elérése természetes és biztosított. Ez a nem EU országokban nem ennyire egyértelmű és ha nem jól választanál adatigényednek megfelelő előfizetést, nem csak drága mulatság lesz, de ha nem fog működni megfelelően nem lesz mulatságos sem. Minden országra külön kitérek majd a cikkben, hogy a tapasztalatokat megismerd.
🚗 Közlekedés, élmények és tippek: bár a Budapest–Szeged távolság könnyen és gyorsan teljesíthető, nem érdemes rohanni. Ha gyorsabban haladsz, a töltőnél végül többet kell fizetned és hosszabban kell állnod, mert jobban lemerítetted az akkumulátort. Amit nyersz az úton, elveszíted a töltési időnél — és ez a későbbi szakaszokon is mindenhol igaz lesz.
🇷🇸 Szerbia – hosszú szakaszok és az igénytelen mosdók
🔌 Töltés és infrastruktúra: Szerbiában 2 Tesla Supercharger található, amin a Tesla autósok díjmentesen tudnak tölteni. Ezen kívül számos helyen van alternatív töltési lehetőség is, de ezekre nem térek ki, mert nem használtuk az út során azokat.
Idén a magyar hatóságok igazán kitettek magukért – a korábbi 8–10 órás várakozás helyett 2025-ben 15 perc alatt jutottunk át a szerb határra. Még a Határinfo oldalon megadott idők is meglepően pontosnak bizonyultak. Nem kellett kishatárátkelőkön kerülgetni a sort, ami amúgy az akkut is kockára tette volna: Szegedről töltve Belgrádig (250 km) épp elég volt a tartalék, felesleges lett volna plusz kilométereket vállalni.

📶 Internet és digitális megoldások: Ha vettél mobilinternetet, a határon érdemes azonnal bekapcsolni, és a Teslához megosztani a wifit. Ha ezt elmulasztod, a magyar határtól pár kilométerre már csak a korábban betöltött útvonal vázlatát látod a kijelzőn – Görögországig. Egy 3 GB-os adatcsomag ideális, mert oda-vissza elég lehet, míg az 1 GB csomag biztosan elfogy, pláne ha gyerekek is használják hotspoton. A telefon végig legyen töltőn, mert a wifi-megosztás meríti az akkumulátort.
A szerbek alaposan felszerelték az autópályákat traffipaxokkal. Nemcsak lokális sebességmérések vannak, hanem átlagsebességet is mérnek a szakaszokon. Ha gyorshajtáson kapnak, a kisbuszos rendőrök rögtön kiállítják a csekket. Jó hír, hogy bankkártyát is elfogadnak, és ha több szabályszegést egyszerre kell kifizetni, még kedvezményt is adnak - saját tanulság. Idén nem próbáltam "szürkezónában" időt nyerni, hanem energia- és költséghatékony tempóban haladtunk Belgrádig.
A belgrádi elkerülőn, az AVA bevásárlóközpontban van a Tesla Supercharger. Papíron 8 állomás, 250 kW teljesítménnyel, de a valóságban ennek csak a fele teljesítmény a reális. A helyiek figyelmeztettek: a bal oldali két oszlop lassú, alig ad 125 kW-ot. Jó hír, hogy a Tesla-tulajdonosoknak itt még ingyenes a töltés. Ha napközben érkezel, akkor sok lehetőség van üzletet járni, ha este akkor semmi nincs nyitva, még egy mosdó sem.
🍔 Egy tipp: ha szendvicset akarsz enni, a McDonald's Drive-ban még a töltés előtt állj meg, mert gyalog már nem szolgálnak ki. Éjszaka minden gyorsétterem zárva van, így csak a benzinkutakra támaszkodhatsz. A közeli OMV és MOL mosdói sajnos kiábrándítóan igénytelenek voltak, de a Gazprom állomás 20 perccel arrébb kifejezetten kulturált és 0–24-ben nyitva.
A második szerbiai Supercharger Aleksinacban, a Hotel Boshporus (195 km) parkolójában található. A 4 oszlop mindig zsúfolt, az 5 perces várakozás inkább egy órát jelent. A taxisok gyakran itt hagyják autóikat, mert nincs üresjárati díj. Papíron 125 kW-os oszlopok, de valójában 56 kW körül teljesítenek, ha teltház van. Nappal még be lehet menni a hotelbe mosdót használni, de éjszaka erre nincs lehetőség.
🤔 Emlékezz, Belgrádban 8 töltőről szabadulnak a márkatársak, és 4 töltőre érkeztek. Ha mindenki közel azonos tempóban halad, egyszerre érkezel a többiekkel kevesebb állomáshelyre.
Ez a megálló Budapestről 600 km-re van, így akár éjszakára is ideális lehetne szállásnak. A hotel 4 csillagos, de Bookingon keresztül nem foglalható – csak közvetlenül. Mi itt nem álltunk meg aludni, hanem mentünk tovább Macedónia felé (210 km).
🚗 Közlekedés, élmények és tippek: alapvetően figyelmesen kell közlekedned, mert főleg telepített sebességmérőkkel várnak az autópályákon a rendőrök, amit rövid határidővel hajtanak be. Az utak állapota összességében rendben van, de a közlekedés kevésbé kulturált: előznek jobbról, leállósávból, sőt, büntetőfékezés is előfordult. Ez itt sajnos a normál tempó része.
A következő megállás már Kumanovóban (210 km) lesz. A szerb autópályán a legtöbb fizetőkapu után kisebb teljesítményű 1 álláshelyes elektromos töltőoszlopot találsz szükség esetére. Elvileg ilyenre nem lesz szükséged, csak ha egy nagyobb baleset volt a pályaszakszon és sokat álltál, vagy kerülőutat kellett tenned.
🇲🇰 Észak-Macedónia – pozitív csalódás a töltési minőségben
Az országba belépéskor a határellenőrzés során el fogják kérni a forgalmi engedélyt, és nagy valószínűséggel a jármű nemzetközi biztosítását (greencard) is. Ha céges az autó, igazolást is kérnek arról, hogy milyen alapon vezeted. A forgalmit kifele lépéskor is ellenőrzik.
🔌 Töltés és infrastruktúra: Macedóniában nincs Tesla Supercharger-hálózat, így az alternatív szolgáltatókra kell támaszkodni. A szerb határtól 30 km távolságra található az EVN töltőhálózat egyik állomása a Kumanovo, Makpetrol 013 benzinkúton. Figyelj, és ne hibázd el mert a következő töltő már Szkopje Nemzetközi Repülőtéren lesz, ahol a reptérre behajtás és az ott töltött idő is fizetős. - akárcsak a Budapest Liszt Ferenc reptéren parkolás.
📶 Internet és digitális megoldások: Ha vettél Szerbiára érvényes adatforgalmat, akkor ne jelentkezz még le a szerb mobil hálózatról, éppen elér idáig. Ha van Macedóniára érvényes adatcsomagod, könnyű helyzetben vagy. Ha viszont nem vettél semmilyen mobil internetet, akkor most egy kisebb bajban lehetsz mert internet nélkül ez a töltés egyáltalán nem fog működni. Megpróbálhatod használni a benzinkút büféjének bejárati sarkában elérhető wifi hálózat (EatNgo), ami viszont sajnos lassú, nem állandó és nem stabil. Leírom lépésről-lépésre hogyan tudsz tölteni, mert a helyi személyzet nem tud, és nem lesz segítségedre.
A benzinkút wifi jelére az "eatngo2021" jelszóval tudsz csatlakozni. Annak ellenére, hogy az állomás 150 kW töltési teljesítményt ígér, és csak 2 töltőpisztolya (CCS2) van, szinte mindig van üres állás. Meglepő, de a közel 150 kW teljesítményt valóban megkapod itt, a töltés gyors, ha már tudod hogyan indítsd el az oszlopot.
👉 Megjegyzés: 1 GB mobil adat az Orbit Mobile szolgáltatónál $3,50 és egész Észak-Macedóniában az utazáshoz elégséges interneted lesz.
🔋 A töltőállomáson mindkét pisztolynál találsz QR kódot. Ezek beolvasásával éred el a weboldalon a fizetési felületet. Az oldal nyelvét a jobb felső sarokban tudod angol nyelvre váltani, ha a cirilbetűk olvasása nem megy. Egy gyors regisztrációt kérnek, ahol lényegében az email címed megadása kötelező a számla kiküldéséhez, a többi adat opcionálisan megadható. A QR kód hamisításos (hamis fizetési oldalra irányítás) csalások a világon mindenhol léteznek, és itt sem kizárt hogy megpróbálják. Legyél résen! - és használj egyszer használatos digitális bankkártyát! (Wise)
A regisztrációról, a feltöltésről és a töltés végén a ténylegesen felhasznált összegről is email üzeneteket küld az EVN.



Így néz ki az egyik oszlop QR kódja, ami egyébként így bárhonnan indítható töltést tesz lehetővé. A lényeg, hogy a QR kód a regisztrációs és töltés indítási oldalra irányít, a QR kód alatti kódsor pedig a töltőoszlop azonosítója, hogy a majd feltöltött 2000 vagy 3000 MKD melyik pisztolyból "folyhat" a kocsidba.
Az egyik oszlop a MK*EVN*E241916*1 a másik pedig a MK*EVN*E241916*2 azonosítót kéri.
Arról kell döntened, hogy kb. 13.000 vagy kb. 20.000 HUF értékben akarsz tölteni. Nyilván elég lesz a kisebb összeg is, de a különbséget bankonként változólag 1-10 nap alatt kapod majd vissza. 1 kWh = 40 MKD ( cca 260 HUF) és további 1,70 MKD fizetni kell 60 perc után.
Sikeres MKD feltöltés után a töltés indítását a telefonodról, vagy a töltőoszlop érintőképernyőjéről is tudod indítani. (Ha a gyenge wifiről próbálkozol, az érintőképernyő használata gyorsabb és biztosabb.)
Ez a töltés így nem igazán olcsó, de - úgy hittük még akkor - nekünk kell a 100% töltöttség hogy elérjük majd Görögország Thessaloniki (240 km) Tesla Supercharger töltőhelyet. (Előre nem tudtuk még, de elég lett volna 80% is, mert végül +21%-on érkeztünk oda.)
🚗 Közlekedés, élmények és tippek: Macedóniában az autópályán nagyon sok helyen van sebesség korlátozás! Noha - mi ahogy korábban írtam - nem igazán mentünk 110 km/h felett, helyenként még ez is sok lett volna. Különösen a Szkopje melletti repülőtér szakaszon kell óvatosan haladni, mert az elmúlt 1-2 évben ide telepítették a legtöbb 80 km/h sebesség korlátozó táblát, és rendszeresen mérnek, büntetnek itt is a rendőrök. Van pisztolyos és telepített kamerájuk is már a macedónoknak, és ha észre fogod venni, hogy a helyi NMK rendszámosok milyen lassan közlekednek - okkal. Ha idegekkel bírod a lassú haladást, és a majd Görögországba átérve sem szabadulnak el a lovak, akkor igazán nem kell aggódnod az érkezési energia szinted miatt sem.
🇬🇷 Görögország – alapvetően ide akartunk eljutni
🔌 Töltés és infrastruktúra: Görögországban már sokkal kényelmesebb az elektromos autózás. Bár itt sem mindenhol van Tesla Supercharger, az országban több jól kiépített töltőhálózat is található, főleg a nagyobb városokban és autópályák mellett. Nekünk TSC töltőre 3 helyen volt szükségünk, hogy eljussunk Athénig. Ezt mindet az autó által becsült töltöttséghez képest 15% többlettel értünk el. Mivel Görögország EU ország, újra működik a hazai mobil előfizetésed adatforgalma, és a Tesla internet kapcsolata is . Az útvonalak tervezése, a töltőhálózatok listázása így könnyű lesz. Mi mind a 6 TSC állomáson jártunk (Thessaloniki, Larissa, Atalanti, Athén, Psathopyrgos, Ioannina) és a szálláshelyen is töltöttünk. A töltőállomások ugyanolyan jó minőségűek, mint bárhol. Egyedül Ioannina állomáson indult 2x újra az összes oszlop, miután 26 kWh töltést biztosított percekig mindenkinek. Egyébként Tesla független töltések (lsd: Plugshare.com) is vannak mindenfelé, de ezeket nekünk nem kellett igénybe vennünk.
👉 Tipp: Az üvegtető alatti műbőr ülések nagyon fel tudnak melegedni. Hasznos beruházás lehet indulás előtt beszerezni a teljes árnyékolás biztosítására alkalmas napellenzőket.


Az utak minősége kifejezetten jó, és az autózás is kényelmesebb élményt nyújt, mint az előző országokban. Itt éreztük igazán azt, hogy a Tesla Model 3 SR hatótávja bőven elegendő.
Még a a cikk elején írtam, hogy legyen nálad több bankkártya. Amire figyelned kell, hogy mire Görögországba érsz, szinte bizonyos hogy több mint 15 alkalommal használod a bankkártyád. Azonban a bank(ok) (pl: Raiffeisen Bank) a kártyahasználati limitet 15 db tranzakcióban maximalizálja. - és ezt felár ellenében sem tudod megemelni. Rettenetes, amikor a fizetőkapunál € 2,50 összeget nem tudsz kifizetni, mert elutasítják a kártyádat. A Raiffeisen telefonos ügyfélszolgálata ☠️ pedig katasztrofális, a saját terméküket sem ismerik az ott dolgozók, "minden ügyintézőnk foglalt, hívása fontos nekünk"🤖 hosszas üresjárati várakozás és 2 ügyintéző szerencsétlenkedése mellett, 45 percig tartott míg kiderült, nem lehet mit tenni, a maximum 15 tranzakció fix. - ha ez nem EU területen, hanem mondjuk Macedoniában történik, akkor ez a hívás sem 2.50 Euro lett volna. 💩
Athénban a felszíni parkolás ingyenes. De arra ügyelni kell, hogy a sárga felfestett parkolóba ne állj, mert az - főként hatósági szerv részére - fenntartott. Augusztusban a görögök szabadságra mennek - valamelyik szigetükre költöznek 3-4 hétre - és lényegében üres lesz a főváros. Ez közlekedés és parkolás szempontjából is, és általában minden szempontból előnyös, ha itt vagy turista. Simán tudsz parkolót találni az Akropolisz vagy az Olimpiai Stadion közelében is.
Athénban 1 helyen van Tesla Supercharger, ami a 2004. évi olimpiai stadion mellett található AVENUE üzletközpont és a Golden Hall üzletközpont mellett a parkolóház külső oldalán van. Ahhoz hogy itt tölts, be kell hajtanod a parkolóházba azon áthaladva kihajtani hogy aztán az út szélén állj meg.
Nem Tesla autósoknak fontos lehet, hogy a töltők bal oldalt vannak az út szélén, így a jobb oldali töltőnyílásosak szembe kell forduljanak a forgalommal.
Telepített trafipax Görögorszgában nem túl sok van, és kevésbé vérmesen vadásszák a gyorshajtókat mint más országok hatóságai, de ha mégis jelentős sebesség túllépéssel kapnak el, a helyszínen elveszik a forgalmit, és rendszámot is. Szóval "csak tedd a dolgod, mi hagyunk élni. De ha segg vagy akkor kizárunk a játékból!" - szemléletet vallanak.
Innen 90 km távolságra van a Korinthoszi csatorna, aminek hídja alatt €100 összegért bungee jumpingolhatsz is a csatornába. Ha már eddig eljöttél, igazán kár lenne nem megnézni Görögország első fővárosát, Návplio -t, hiszen az már csak 70 km.
Pátra után a Rio - Antirio hídon való átkelés különleges élmény. Közeledve az átkelőhöz legjobb ha az élmény érdekében lassítasz, és időben előkészíted fényképeződet - és a €15 hídpénzt.

🇦🇱 Albánia – a nagy kihívás
Albániába 2010. óta járunk, de elektromos hajtású autóval idén először. Az ország elképesztő változásokon ment keresztül - és így nekünk magyaroknak még szembetűnőbb a hazai fejlődésünk (át)értelmezése is.
Az országba belépéskor a határellenőrzés során el fogják kérni az autód forgalmi engedélyét, és nagy valószínűséggel a jármű nemzetközi biztosítását (greencard) is. Ha céges az autó igazolást is kérnek arról, hogy milyen alapon vezeted. Nálam csak magyar nyelvű dokumentum volt, amire húzták a szájukat, de tovább engedtek. Legyen nálad a cég nevében bárkitől aláírt szabad szöveges, angol nyelvű jognyilatkozat hogy a céges kocsit külföldön is vezetheted, vagy ha többen is vezetitek, azok neve szerepeljen felsorolásként. Ez mondjuk egy nem kívánt balesetnél is egyszerűsítheti az életed.

📶 Internet és digitális megoldások: Albániában a Vodafone telefonhálózata olyan szintű internet lefedettséget biztosít, ami lényegében állandó- és probléma-mentes 5G jelent bárhol legyél.
Vásárolhatsz számos helyen, turista SIM kártyát is, akár már az országba belépve a határon, de persze ugyanolyan jól működik az általam javasolt - praktikusabb - eSIM szolgáltató megoldása is. Szerintem minimum 5 Gb adatmennyiséget vásárolj, ha látni, ismerkedni akarsz az ország történelmével a kirándulások alkalmával, nem csak nézni. Ha sok napra jössz, lehet még a 10 GB is kevés lesz.
Albánia az utóbbi években a turizmusból (is) jelentős vagyonra tett szert, és nagyon megdrágultak a szolgáltatások is. Sajnos mostanra az olaszországi árakkal versenyeznek, de még balkán virtusban. A nem tengerparti részeken jelentős árkülönbségekkel találsz szállást is, és alapvetően szerényebbek az ott élők is. Szívesen írnék részletesen az albán gasztronómia különlegességeiről is, de attól már biztos, hogy zárlatot kapnál. Ha szereted a tojásos lecsó ízét, kóstold meg az ajvár-t. Ha pedig igazán guru akarsz lenni, akkor a grillezett birka fejet is.
🔌 Töltés és infrastruktúra: Tesla Supercharger hálózat nincs Albániában. Elektromos autót - szinte kizárólag csak - a taxisok használnak. A két leginkább elterjedt hálózat a Vega és a iCharge.
Ha belegondolsz, hogy
1991-ig nem lehetett jogosítványa sem az albán állampolgároknak, csak ha sofőrként állami autót vezettek,
- az átlag albán családoknak az elektromos fogyasztója szobánként 40W izzó volt, és a '70-es években születettek úgy nőttek fel, hogy hűtőszekrény vagy televízió nem volt a lakásukban,
- 2010-ig a napi többszöri áramszünet olyan általános volt, hogy Saranda, Ksamil környékén a szálloda építések csak úgy tudtak megvalósulni, hogy Görögországtól vásároltak a beruházók elektromos hálózat kiépítését majd az alternatív áramot,
- a 4 csillagos szállodák aggregátort telepítettek maguknak, hogy a vendégeknek tudjanak áramot adni, amikor órákig nem volt hálózati energia.
Mostanra ebben a Dunántúl méretű országban is több mint 100 töltőállomás üzemel, és a legtöbbjük legalább 125 kW teljesítményt ad.
Mi ez alkalommal Ioannina felől Albániába a Kakavie határátkelőn léptünk be. Ezen a szakaszon (is) gyönyörű tájon autózol. Jelentősek a szintkülönbségek, így az energia felhasználás is az átlag felett várható. A határon való belépés Kakavie-nál általában 1-2 óra is szokott lenni, ezt is kalkulálni kell. Most szerencsénk volt, gyorsabban beléptünk az országba, és az E853 számú úton akartunk Durres-be eljutni. A Plugshare alapján úgy terveztem, Humelice után a Vega állomáson töltök majd. Csakhogy ez alkalommal nem is váltottunk készpénzt (LEK) mert, korábbi évek tapasztalatai alapján mindenhol kártyával tudtunk fizetni.
Itt volt az egyetlen negatív tapasztalatunk az eSIM szolgáltatóval.
A VEGA hálózat több mint 50 töltőpontot biztosít, de a szolgáltatáshoz csatlakozás csak regisztrációval lehetséges, amely két faktoros hitelesítést kér. A Orbit Mobile pedig nem ad olyan valós telefonszámot, amire SMS küldhető. RFID és készpénz hiányában a benzinkút üzemeltetője sem tudott segíteni, így aztán tovább mentünk a 60 km távolságra levő Klos-hoz tartozó Neri Petrol benzinkútig, ahol az iCharge elektromos töltőhálózat egyik állomása is van. Az iCahrge.app elektomos hálózat több mint 60 helyen ad töltési lehetőséget elektromos autóknak.

Az iCharge.app letöltésével úgy tűnt, sokkal jobban jártunk. Ugyanis nem kell telefonszámos regisztráció, rendkívül egyszerű és gyors az alkalmazásba beköltözés. Nem kell túlzásba esni, a 2000 LEK (kb. 8000 HUF) feltöltése elégséges és kényelmes első alkalommal.


🚗 Közlekedés, élmények és tippek: Albániában (még) nincs autópálya díj, igaz a klasszikus értelembe vett autópálya és hozzá tartozó közlekedési elvárások sem léteznek. Ha azt hiszed, autópályán közlekedsz, még nem biztos, hogy nem hajt fel az útra közvetlenül a pályatest mellett leledző ingatlanról egy kistraktor - akár szembe a forgalommal.

Ami szembetűnő lett, hogy a települések közötti útszakaszra hihetetlen mennyiségű sebesség korlátozó tábla került ki, és melléjük rendőri ellenőrzés is. Ez korábbi években nem így volt, mert Albániában sokáig az a szabály volt az irányadó, hogy "gyalogosnak, és nem belső égésű motorral szerelt járműnek az autóval szemben sehol nincs elsőbbsége, hiszen a benzin drága".
Albániában a távolságok ugyan nem nagyok, és a töltőhelyek sűrűn vannak, de számolj az érthetetlenül kialakuló közlekedési dugókkal és különösen azzal a ténnyel, hogy a Magyarország egyharmadának megfelelő kb 29.000 km2 alapterületű Albániában több, mint 22 olyan hegy van, ami 2000 m magasság feletti, miközben az ország nyugati széle 400 km hosszan tengerszinten helyezkedik el.
Ha Durresben töltesz, mert a fővárosba is el akarsz menni, akkor felesleges nagyon feltölteni az autódat. Több bevásárlóközpont is van, ahol ingyen biztosított az elektromos autó töltése. Ilyen például a TEG East Gate üzletközpont mélygarázsában levő 4 db töltő is.
Saját kábel kell majd a töltéshez, és ténylegesen csak 6 kW töltést ad a töltőpont, de egy "shopping-time" a lányokkal úgy is zabálja a karórád mutatójának tengelyét.
A parkolás fizetős, és legyen nálad készpénzben LEK mert, kártyát nem fogad el a parkoló-automata! A közeli - jaj megint Raiffeisen - ATM pedig 800 LEK kezelési költség mellett ad neked 1000 LEK készpénzt. (1 LEK = 4,06 HUF + konverziós díj)

Korábban Shkoder - Hani i Hotit felől Montenegrón keresztül jártunk Szerbia felé, de ez alkalommal úgy döntöttünk Kruja felé megyünk, és kipróbáljuk Koszovón keresztül Szerbia - Nis irányába az utat hazafelé. Azt gondoltuk, ez azért jó, mert kb 150 km rövidebb lesz így az út. A tengerparti szállások után most egy szolidabb, csendesebb helyet választottunk. Itt már a parkolóban szaladt felénk egy csomaghordó fiú, aki a szobába vitte az összes bőröndünket, és a nap végén ez igazán kellemes érzés volt. A Forest Park Hotelben reggelivel együtt €56 árban volt a szállásunk egy igazán csendes és kényelmes helyen. Az elektromos autó töltése ugyan itt még nem lehetséges, de nekünk nem is kellett, hiszen kb 76% töltésen voltunk, amikor itt leparkoltunk.

Albániai utazásunk egyik legkülönlegesebb állomása Kruja vára volt. A Tirana közelében, 600 méter magas sziklán álló erődítmény nemcsak látványában lenyűgöző, hanem történelmi jelentősége is hatalmas. A vár a középkorban vált híressé: innen irányította harcait az ország nemzeti hőse, Szkander bég.
Szkander bég (eredeti nevén Gjergj Kastrioti, 1405–1468) fiatalon az oszmánokhoz került túszként, majd katonai képzésben részesült. Kiemelkedő hadvezéri tehetsége miatt kapta az "Iskander bej" nevet – utalva Nagy Sándorra. 1443-ban azonban hátat fordított az Oszmán Birodalomnak, és Kruja várából szervezte az albán törzsek szabadságharcát. Közel 25 éven át sikerrel verte vissza a túlerőben lévő oszmán seregeket, még II. Mehmed, a "Hódító" sem tudta bevenni Kruját. Bár halála után az ellenállás gyorsan elbukott, Szkander bég alakja örökre az albán szabadság jelképévé vált. Nem különben a korábban megosztott albán nemzet egységbe kovácsolása is Szkander Bég nevéhez fűződik.

🇦🇱🇭🇺Érdekes magyar vonatkozás: Szkander bég – akit az albánok gyakran Patriota Györgyként is emlegetnek – jó barátságot ápolt Hunyadi Jánossal, a magyar történelem kiemelkedő hadvezérével. Az albánok máig hálával emlegetik, hogy amikor Európa többi uralkodóházától hiába kértek segítséget a török elleni harcban, egyetlenként Hunyadi küldött magyar vitézeket, hogy az albán szabadságharcosok oldalán küzdjenek. Ez az összefogás évszázadok óta tartó, szoros baráti köteléket alapozott meg a magyarok és az albánok között. Ennek a barátságnak tiszteletére a várban találsz emlékművet.
A vár ma is az ország egyik legfontosabb kulturális központja. A falakon belül található a Szkander bég Múzeum, ahol korabeli fegyverek, festmények és dokumentumok idézik meg a korszakot. A vár körüli régi bazár szűk utcáiban kézműves termékek, hagyományos szőnyegek és emléktárgyak kaphatók – igazi időutazás egy balkáni középkori város hangulatába.
Kruja vára nemcsak Albánia történelmének szimbóluma, hanem egy olyan hely, ahol a látogató egyszerre élheti át a történelem hősiességét és a balkáni mindennapok hangulatát – miközben felfedezi a magyar–albán barátság gyökereit is.
Tovább indulásunkkor ahány internetes navigációt néztünk, annyi féle útvonalat ajánlott Nis felé. A Google Maps például egyértelműen elkerülni jelezte a Koszovó-Szerbia határátkelő(ke)t és Pristinából Hani i Elezit felé, vissza Szkopje irányába navigált. Az Apple térkép póker arccal ajánlotta, menjünk csak nyugodtan Merdare felé, és a RKS-SRB határátkelőn átjutva Nis-hez jutunk. Nekem is ez tetszett jobban, mert nem csak adott a 150 km nyereség, de megspórolunk egy határátkelés, és 1 macedóniai töltést is, ami nem csak időben, de összegben is a legdrágább kW volt.
Most a Tesla térképe sem volt igazán segítségünkre, mert percenként váltogatott a két útvonal között attól függően hogy éppen melyiket becsülte gyorsabbnak. Korábbi nyaralásaink alkalmával mindig elkerültük Koszovót, mert a szerbekkel fennálló konfliktusaik miatt folyamatosan kiújuló erőszakos szituációik voltak/vannak. A szerbek nem ismerik el őket önálló országnak, ezért a határon is trükközni kell, hogy hol mutatod a személyi igazolványt és hol az útlevelet ha át akarsz jutni. Nem véletlenül állomásozik a KFOR sem már 2006. óta az országban. De a kíváncsiság is hajtott, hogy ez az ország hogyan néz ki, nézzük meg Pristinát - is.
A Plugshare szerint ez az "alig tenyérnyi" ország már tele van elektromos autó töltőkkel is, hát ugyan mi baj lehet? - Lehet!
Biztos ami biztos, írtam a belgdrádi nagykövetségünknek emailt, amiben érdeklődtem a határátkelő anomáliája kapcsán. Biztosan nagyon sok dolguk van általában is, így aztán csak 12 óra múlva küldtek egy választ. Idézem:

Nem voltam boldog, hogy 12 óra alatt csak ezt a semmitmondó üzenetet sikerült megírniuk, ezért újra kérdeztem tőlük. Ez alkalommal már gyorsabbak voltak, egy óra alatt küldték is válaszukat, ami ugyanennyire magas szakmaiságot és gyakorlati segítséget nyújtott, mint az első levél. Lefordítottam, hogy szerintem mit írtak: "Lila fingunk* sincs a kirendeltségi országban mi történik az ország határain belül és persze a határain. Nincs kapcsolatunk a Nagykövetségünk alá tartozó (hiszen Szerbia el sem ismeri Koszovót) Konzulátussal, és nem tudunk azoktól kérdezni, hogy a magyar állampolgárokat segíteni tudjuk. Szumma: OMB"

Egy büdös sort sem írtak arról, hogy:
"T. Uram, jelzése alapján megkérdeztük Önnek, hogy..." vagy "megnéztük a szerb közleményeket, hogy....", vagy "tapasztalatunk szerint ilyen esetben....." 🤯

Közben pedig haladtunk rendíthetetlen Koszovó határa felé, miközben azt se tudtuk mire érkezünk ott. Maradt még némi LEK az utolsó iCharge feltöltés óta, így azt gondoltam betöltöm az autópálya melletti Autogrill Gjakez-i állomásán. Itt a Plugshare szerint 2 töltőpisztoly van: Type2, és CCS2. De ténylegesen még egy harmadik is volt. Mint amúgy kiderült, mindegy mennyi pisztoly van, mert az állomás "lefagyott". Akárhogy próbálkoztam, ki-, be csatlakoztattam, sőt még az állomás vészleállítóját is elforgattam, hátha történik valami, nem sikerült elindítani az oszlopot és a töltést.
Ez az Autogrill eléggé lepukkant hely, inkább ne ide tervezz nagyon mosdóhasználatot és étkezést magadnak. A kútkezelő sem angolul nem beszélt, sem az elektromos töltőhöz nem értett. Ott volt a kútkezelő kb 11 éves rokona is, aki egyébként a benzinkút pénztárát (is) kezelte, és beszélt angolul. Azt mondta, szívesen elad nekem 2000 LEK értékben feltöltő egységet egy RFID kártyára, amivel szinte biztosan elindul a töltés, mert - mint mondta - biztosan csak az applikációból nem indul el. Noha angolul jól beszélt, a technikai szakértelme nekem mégsem volt meggyőző, ezt nem fogadtam el.
Írtam a iCharge.app szolgáltatónak egy emailt, hogy asap csináljanak újraindítást a töltőállomáson, de úgy látszik ez egy ilyen nap volt, ők is csupán órákkal később reagáltak, 🤯 amikorra már továbbhaladtam azzal az elhatározott tervvel, hogy majd töltök Koszovóban.
Na, ezen az SH31-es úton (Tirana–Durres környékéről indulva, majd Kukës–Morinë irányába, a koszovói határ felé) az egyetlen albániai szakasz, ahol jelenleg autópálya-díjat kell fizetni.
Ez a rész a "Rruga e Kombit" ("Nemzet útja"), amely az albán–koszovói kapcsolat szimbóluma.
Az útdíj a Thirrë–Kalimash alagút környékén található fizetőkapunál szedett, közvetlenül Kukës előtt.
A díj személyautóknak kb. 5 euró / irány (600 LEK körül).
A fizetés történhet készpénzben (LEK vagy EUR), valamint néhány helyen bankkártyával is, de a készpénz mindig biztos megoldás.
Az útszakasz kiváló minőségű burkolatú, és gyönyörű vidéken vezet keresztül. Nagyon bizakodóan haladtunk Koszovó felé. Útközben haladunk el egy fantasztikus látványt nyújtó tó mellett, jobban mondva felett.

🇽🇰 Koszovó – meglepően működőképes
Természetesen Koszovóban sem akartunk internet nélkül maradni. De mivel itt csak egy napos átutazási tervük volt, elégnek gondoltam az 1 GB adatforgalom előfizetését.

📶 Internet és digitális megoldások: Kiderült, az 1 GB adatforgalom választása a helyes mennyiség, neked is ezt tanácsolom. De aztán adódtak más bonyodalmak, és így még kellett újabb 1 GB adatmennyiséget vennem. Hamarosan kiderül, hogy alakultak a dolgok.
Először is Albániában nem sikerült az iCharge töltést elindítani addig amíg türelemmel voltam az Autogrill állomáson, így már javában útközben voltunk amikor levélváltásba bonyolódtunk az iCharge.app kezelőjével. Ő megírta, hogy jobb lett volna ha telefonálok, én megírtam hogy nem lett volna költséghatékony, így aztán szépen elmentünk egymás mellett. De annyi hozadéka lett a dolognak, hogy megígérték a jövőben chat és email kommunikációra is figyelni fognak, mert értik hogy a voice-call helyett ebbe az irányba megy a Világ. Én pedig boldog voltam, hogy a képzeletbeli cserkész könyvembe ismét pecsételhetem, "jobbá tettem ma is a Világot".
Az Albán-koszovói határátlépést szinte észre sem vettük, olyan gyorsan történt. Ha azt mondanám, lassítottunk és aztán mentünk tovább, majdnem igaz lenne.
Engem ekkor már csak az az egy dolog aggasztott, hogy a Tesla azt becsülte Pristinába -2% töltéssel érkezünk, de a feleségem szerint ez nem gond, haladjunk csak nyugodtan. Kicsit körültekintőbbek szoktunk lenni, (mondogatom magamnak) ezért elkaptam egy kamiont és szélárnyékba húzódtam mögé. Így mentünk, mendegéltünk és lám-lám 19% töltöttséggel érkeztünk Pristinába.
🔌 Töltés és infrastruktúra: Koszovóban annyi töltőhely van, hogy el sem hinné az ember. Ennek örömére mi egészen a belvárosba elmentünk, és egy Fast Charger Tesla Taxi állomást választottunk. Persze itt is kellett az internet szolgáltatás, de ahogy írtam ez már ekkor hibátlanul működött.


A töltőhelyen levő QR kód és szöveges leírás alapján letöltöttem a szükséges Fast Charger Tesla Taxi alias EvCharger alkalmazást. Ezen keresztül a regisztráció után a bankkártyás feltöltést kellett választani, aminél minimum €10 a feltöltési egység amit megadhatsz, vagyis meg kell adni.
Ez az alkalmazás a Wise/Visa digitális kártya számtalan próbálkozás után sem akart működni az iPhone Safari böngészőn keresztül. De a fizikai Master Card megadásával azonnal működött a feltöltés. €15 összeget töltöttünk fel, de a rendszer a töltés során csak €10 összeget töltött az autóba, és megállt a töltés.
Nincs itt semmi baj, hiszen így is elértük a 78% töltöttséget és irány a rövid úton Nis - Aleksinac, ahol már ingyen töltünk. - gondoltuk ekkor. Mivel ez a Tesla Taxi töltő a Central Park nevű üzletközpontban van, a töltés ideje alatt a ismét egy lányos shopping-hours program indult.

Az általános élelmiszerüzletből egy terméket ajánlanék mindazoknak az olvasóknak, akik szeretik az igazi szálas tealevélből készült fekete teát. Ez az Albi tea. Nem az árképzése miatt, hanem a minősége miatt ajánlom.
Itt kipróbáltuk a KFC koszovói megfelelőjét a Heb's éttermet. A második eladó már beszélt angolul, így a pantomin helyett szóban sikerült a rendelést rögzíteni és kifejezetten finom és talán túl nagy adag ételt is kapnunk.
Egyébként Koszovóban nem olcsóbbak a dolgok, mint nálunk. Sőt ahogyan Albániában is, Koszovóban is esetenként drágábbak már a termékek mire megvásárolod (konverzióval) azt, mint Magyarországon. Ez nem igaz, ha helyi terméket nézünk, de nemzetközi márkánál igaz. Amikor valaki eljut ide, ebben az országban felismeri, hogy miért van az sok különböző bűncselekményt nyugat-europában elkövető koszovói állampolgár. Az ország társadalmi szerkezete teljesen szétszakad(t) és egyre jobban szétszakadóban van. Míg az egyik végletben a mélyszegénység ordít minden téglából és utcakőből, helyenként már Lamborghini Urus szaggatja a sokszor hiányos, vagy murvával burkolt utakat. A kitörési kísérlete a fiataloknak erősen korlátozott. Míg Albániának tengerpartja csábítja a turistákat, Koszovónak mint önálló országnak az elismertsége is korlátozva van.
🚗 Közlekedés, élmények és tippek: A hektikus minőségű utakon és nem igazán a biztonságosságot preferáló alacsony közlekedési morállal autókázó helyiek és külföldön szerencsét próbáló vendégmunkások által használt járművek között hömpölyögve eljutottunk a Szerbiába vezető útra. Teslánk útvonal tervezése még néhányszor kísérletet tett hogy hol Szkopje, hol pedig a szerb határátkelő felé vigyen, míg végül megállapodott abban, hogy Szkopje felé menjünk. Azonban ekkor már alig 10 km távolságra voltunk Merdare határátkelőtől. Okosabb vagyok mint a Tesla! - mint kiderült most sem.
A határtól 1,4 km távolságra álltunk meg a sor végén. A helyi matadorok azonnal megrohantak bennünket, hogy megpróbáljanak "kincseket" eladni részünkre. Úgy tűnt, az USB pendrive-on értékesített zene a leginkább kelendő termék, mert ezt ömlesztve árulták zacskóból. Sokáig felfoghatatlan volt nekik, hogy a Tesla saját online zenelejátszói mellé nem igényeltetik a bizonytalan minőségű és tartalmú pendrive, de szerencsénkre kevésbé voltak erőszakosak, mint ugyanilyen környezetben a boszniai árusok szoktak lenni. Sőt, miután eredménytelen volt kereskedelmi törekvésük, kockázatmentesen szállhattunk ki a kocsiból, már nem legyeskedtek újra.
Könnyed 1 - 1,5 órás várakozás után, mivel összesen 2 - 3 autónyit haladtunk előre, ami minden bizonnyal csupán a sorból kiforduló, és velünk szembe jövők helyére való felállás eredménye volt, én is elindultam, hogy megtudjam mire számíthatunk a határátlépéssel. Magyar rendszámú autót nem láttam, de a végtelen számú levágott TIR plombán taposva, rendíthetetlenül gyalogolva előbbre, egyre reménytelenebbnek tűnt, hogy NIS nekünk elérhető lesz innen.
Néhány gyakorlattal rendelkezőnek feltételezett helyi autóst kezdtem megszólítani random, hogy megtudjam normális dolog-e itt a teljes egyhelyben álló várakozás, és milyen határlépést prognosztizálnak ők? Kiderült, ezen a helyen a default várakozás 10-12 órás szokott lenni, ez "normále". Mint mondták, "most úgy tűnik, kicsit lassabban fogunk haladni, de ez még teljesen beláthatatlan".
Időközben feltűnt, hogy itt is működik az a módszer, hogy a konvojban közlekedők egy-egy autóval állnak csak a sorba, míg a "rokonok-barátok" másik, vagy több autóval és jelentősebb személyi állománnyal valahol máshol töltik idejüket. Majd valamilyen indíttatásra, talán telefonhívásra, talán csak befejezték a vacsorázást valahol, a kocsisort megelőzve előre haladnak, és beállnak a korábban a sorban helyfoglaló társuk kocsija elé. Visszagondolva az eltelt 2 órára igen gyanús volt, hogy nagy számban mentek így fel a sor mellett autók, igaz még ételkiszállító is fordult egyszer-kétszer így.
A már 2,5-3 órát is meghaladó helyben várakozás alatt időközben elfogyott az internet csomagunk, és a szerb csomag pedig még nem kapcsolt be, mert a szerb hálózat még nem volt elérhető közelségben. Mivel a beláthatatlan várakozási idő alatt az esetleges olyan mértékű akku merülése is felmerült, ami itt már nem lesz elegendő Aleksinac-ig, inkább visszafordultunk és offline indultunk Pristina - Hani i Elezit átkelőn Szkopje irányába. Azért emeltem ki hogy offline, mert térkép nélkül egy normális országban a közúti jelzések alapján mégiscsak el lehet közlekedni, ha tudod hova akarsz menni. Ahogy írtam, normális országban így van ez. Hát Koszovóban a közlekedési táblák kihelyezésénél fontosabb és előbbre való dolgok foglalják még le a szakembereket. Az egyik benzinkúton wifi hálózatra felkéredzkedve internetet sikerült nyerni, azonban a Orbit Mobile valamiért innen nem fogadta el az újabb adatcsomag vásárlást. A fővárosban ismét egy benzinkút hálózatára csatlakozva sikerült mobil-internetet venni a koszovói és a macedón hálózatra is. Innen a szokásos tempóban kényelmesen elkocsikáztunk Macedóniába.
Szkopjéban meg sem álltunk, hanem egyenesen Kumanovóba mentünk, ahol a már begyakorolt töltési mechanizmussal, magabiztosan és gyorsan feltöltöttünk, hogy mielőbb tovább suhanjunk Aleksinac felé.
Bevallom, ekkor már különösen jól jött az Autopilot segítsége, mert noha a töltések idején aludtunk, a hosszú ébrenlét után már jólesett volna egy kiadós alvás is. Felmerült, hogy megalszunk Aleksinacnál a Hotelben, de a Booking nem hozta találatnak, és olyan vihar volt, hogy nem volt kedvünk a kocsitól a recepcióig sem elázni, szabad szobát megtudakolni.
🏎️ James Hunt-ként - végig erősen szakadó esőben jöttünk Belgrádig, és mivel mindenki a 100-110 km/h tudta csak az esőben, az Aleksinacból induló csapat közel azonos időben érkezett Belgrádba. A célegyenesben már érezhető volt a verseny, hogy ezen az utolsó szakaszon ki előbb, ki utóbb érkezzen a szabad töltőre. Sportszerűségből nem írom ki a helyezési eredményeket, legyen elég annyi, hogy dobogós lettem.
Ha ez nem Belgrádba érkezőkkel történik, ahova az Aleksinac-i 4 töltőről szabadultak az autósok a Belgrádi 8 töltőre, hanem fordítva, akkor jelentős lett volna a sorban várakozás.
Ahogy a fentiekben már írtam, Szerbiában az autósok nagyon sok esetben erőszakosan és balesetveszélyesen (is) közlekednek. Ez a hajnalban készült felvétel is bemutatja, hogy mennyire nem veszi figyelembe a személyautó túl gyorsan közlekedője, hogy esetleg hajnalban a másik autó vezetője fáradtabb lehet.
Nem győzöm eléggé hangsúlyozni, hogy a szerb autópályán a sebességhatárt tartani kell, mert az utolsó fizetőkapunál Röszke felé, ott állnak a kisteherautóval és kézben levő tableten nézik a listából a fizetőkapuról kilépők rendszámát. Sorban kiterelik és a "vámot" beszedik azonnal. Az ügyintézéssel eltöltött idő pedig valahogy úgy van kitalálva, hogy végül az egész procedúra tovább tart, mint amit a gyorshajtással nyertél. A sok kilométeren megnyert idő itt szépen elfogy a rendősi ügyintézéssel. De mivel már visszafelé is volt mobil internetünk, Röszke előtt 50 km-el megnyitva a Határinfo oldalt, könnyen eldönthető volt, melyik átkelőn lesz gyorsabb a belépés. Ha nem az autópályán levő határátkelőn lépsz be, akkor figyeld melyik sorba állnak a gyalogos, a kerékpáros és a kismotoros átkelők. Te ne abba a sorba állj, mert ezek a helyiek folyamatosan jönnek majd és mindig előre mennek, így az a sor lassan fog haladni.
Összegzés:
Végezetül jöjjön a matek! Tudom, sokakat érdekelnek a fogyasztási adatok.
Az alábbi táblázat a különböző modellek átlagfogyasztását mutatja. Szerintem ezek az értékek a legtöbb Tesla-tulajnak teljesen vállalhatók, és a gyakorlat is igazolja őket.

Nekünk ezen az úton 13,9 kWh fogyasztást produkált a Tesla Model 3 Standard Range. Sajnos csak az utolsó 4300 km statisztikái maradtak meg, mert korábban lenulláztam a számlálót, de talán így is elég beszédesek a számok.

Ezekből az adatokból bárki könnyen kiszámolhatja, milyen költségekkel jár egy ilyen autó használata – akár hosszabb utaknál, akár otthoni töltéssel a mindennapokban.
Az 5000 km-es utazás maradéktalanul bizonyította, hogy egy Tesla Model 3 Standard Range+ is elegendő hosszú balkáni túrákra. A megfelelő appok (Plugshare, iCharge), az előre megvett eSIM-adatcsomagok és a tudatos sebességválasztás mind hozzájárultak, hogy biztonságosan és élvezhetően járjuk be a térséget. Voltak kihívások – sorban állás a határon, trükkös töltők, kártyalimitek –, de az élmény és a tanulságok felbecsülhetetlenek és ezek nem az akkumulátor vagy teljesítmény méreteihez köthetőek. Ha elektromos autóval indulnál a Balkánra, a legfontosabb kulcs a tervezés és a rugalmasság. Az út élménye viszont mindent megér.
Köszönöm, ha megosztod ezt a cikket, hogy mások is olvassák!
